Tenniksen ykkösdivisioonassa pelattiin päätöskierros lauantaina. Pelissä oli viimevuotiseen tapaan kovat panokset ja moni asia auki ennen viimeistä palloa. Miesten puolella ETS oli kerännyt 4 aiemmasta ottelustaan 7 pistettä ja oli lohkonsa 4. ennen päätöskierrosta. Eroa viidentenä olevaan – tippumiskarsintaan joutuvaan – Vaasan oli 2 pistettä. ETS:llä oli vastassa kivikova lohkoykkönen Porin Verkkopalloseura vieraskentällä. PVS:n kolmikko oli hävinnyt yhteensä aiemmissa 4 kamppailussaan ainoastaan yhden ottelun yhdestätoista kaksinpeleissä, Patrick Stenforsin(PVS) kärsittyä tappion Juho Paukulle(Break Point). ETS lähti siis selkeänä altavastaajana kamppailuun ja kohtalo oli osittain JTS:n harteilla, kun heidän toivottiin ottavan voiton vaasalaisista.

Ottelut alkoivat kutakuinkin samaan aikaan ja jännitystä riitti niin Porissa paikan päällä kuin tulospalvelun välityksellä Jyväskylän tapahtumissa. Stenforsin veljekset olivat jälleen vahvoja ja Patrick kukisti ykkösten kaksinpelissä Tommi Luhtalan 6-1, 6-4 ja Marcus kakkosten singelissä Oliver Saarisen samoin numeroin. Tuossa vaiheessa Jyväskylässä JTS johti kaksinpelien jälkeen 2-1 ja tasapeli tietäisi sitä, että ETS:n oli otettava yksi piste säilyäkseen varmuudella sarjassa. Kolmosten tärkeä kaksinpeli alkoi ailahtelevasti Jukka Luhtalan ja Tuomas Mannerin välillä. Tuomas meni lukuisten syötönmurtojen jälkeen 5-3 johtoon avauserässä ja tuossa kohtaa Vaasa oli vienyt nelinpelin avauserän vakuuttavasti 6-1. Tilanne näytti tukalalta, mutta onneksi Jukalle ei tuota tietoa välitetty. Hän löysi uuden vaihteen peliinsä ja vei loput 10 geimiä varmistaen näin ETS:n paikan ykkösdivisioonassa myös ensi kaudella. Vaasalaiset luultavasti näkivät tuon tuloksen ja lopulta hävisivät nelinpelin 3. erän 10-5, joten eroa loppupisteissä Vaasaan kertyi 2 pistettä.

Kolmosten kaksinpelin meno Espooseen tiesi sitä, että PVS:n oli otettava voitto nelinpelistä varmistaakseen lohkovoiton. Sen Stenforsin veljekset tekivätkin tiukan matsin jälkeen lukemin 6-4, 6-2 ja etenevät näin ollen SM-liigakarsintaan yhdessä VarTen, VT:n ja TCT:n kanssa. Jyväskylän tennisseura tippui suoraan kakkosidivisioonaan ja Vaasan Tennisclubi karsii kakkosdivisioonan lohkovoittajien kanssa säilymisestä ykkösessä.

Miesten edustusjoukkueessa pelasivat:

Tommi Luhtala
Oliver Saarinen
Jukka Luhtala
Joonas Jalkanen

Naisten puolella systeemi oli vieläkin armottomampi. 6 joukkueen lohko, josta 2 viimeistä tippuu suoraan kakkosdivisioonaan ja 4. joutuu karsimaan paikasta ykkösessä. ETS oli niin ikään lohkonsa 4. ennen viimeistä kierrosta ja ottelua Lahden tenniskerhoa vastaan. 3-0 tappio tietäisi suoraa tippumista ja 3-0 voitto todennäköisesti varmaa säilymistä. Muutoin edessä todennäköisesti tippumiskarsinnat. Ykkösten kaksinpelistä oli odotettavissa tiukkaa, kun Ella Tuomela sai vastaansa LT:n Kaisu Anttilan (rank 34.). Ella vei hienosti avauserän 6-2, mutta Kaisu vei toisen 6-3 ja 3. erän 10-5. Kakkosten singelissä Anni Heikinheimo voitti Jenina Ishiin 6-1, 6-0 ja näin ollen ETS oli pakkovoiton edessä nelinpelissä. Ella ja Jenina kasasivat itsensä, ottivat elintärkeän dubbelivoiton 6-4, 6-2 ja säilyttivät mahdollisuutensa divisioonapaikkaan karsintojen kautta.

Lopulliset ykkösdivisioonan sarjataulukot ja tilastot: