Tammikuun viimeisenä viikonloppuna oli vuorossa ykkösdivisioonan viimeinen tuplaviikonloppu. ETS matkusti perjantaina Kotkaan ja sunnuntaina vastaan tuli Valkeakosen Tennis.

Perjantain Kotkan reissulle kokoonpanoksi valikoitui sama kuin aiemmin kaudella Turkuun; Oskar ”Oka” Antinheimo, Oliver Saarinen, Jukka Luhtala. Pelaajajärjestykset hieman muuttuivat uuden tasoluettelon myötä, ykkösenä jatkossa Oskar ja Oliver meni Jukan ohi kolmospelaajaksi.

Sarjakärki Smash-Kotka oli hieman heikentynyt alkukaudesta, kun osa sen pelaajista ei liigaotteluiden vuoksi saanut enää pelata divisioonapeleissä. Näin ollen pieni mahdollisuus tärkeisiin vieraspisteisiin oli olemassa. Ykkösten singelissä Oka taisteli vieraiden Vesa Ahtia vastaan, mutta tapui kolmannessa erässä 10-6. Kakkosten pelissä Oliver haastoi Harshal Rukhaiyarin, mutta joutui luovuttamaan polvivamman vuoksi toisen erän alussa. Onneksi Jukka hoiti kolmosten singelissä lukuisten pitkien pallorallitaistojen jälkeen Luukas Ristolan 6-3, 6-0, joten nelinpeliin lähdettiin Kotkan johdossa 2-1.

Nelinpelistä muodostuikin varsinainen trilleri ja ensimmäistä kertaa yhdessä pelanneet Oskar ja Jukka toivat tärkeän pisteen Espooseen pelastettuaan peräti 5 ottelupalloa. Ensimmäinen erä meni niukasti kotijoukkueelle ja ETS syötti toista erää kotiin tilanteessa 5-4, mutta lukuisten murtojen sävyttämä ottelu venyi kuitenkin toisessa erässä tie-breakiin. Kotka johti sitä jo ratkaisevan tuntuisesti 5-0 ja 6-2, mutta kuin ihmeen kaupalla ETS venyi tasoihin ja lopulta 11-9 voittoon. Kolmas erä lähti hyvin käyntiin ja voitto tuli lopulta numeroin 10-5. Näin sarjakärki Kotkan oli ensimmäistä kertaa kaudella tyytyminen pistejakoon.

Tästä ETS sai vahvan boostin välipäivän jälkeiseen kotiotteluun lohkokolmosta VT:tä vastaan. Edellisenä päivänä Joensuussa pelannut vierasjoukkue oli joutunut jättämään kovan ykkösensä, Jukka Kohtamäen toipumaan reissun rasituksista ja Espooseen saapui trio: Joonas Salonen, Valtteri Telinkangas ja Ville Toni. Oliverin parannellessa polveaan, ETS:ltä pelivuorossa olivat Oskar, Tommi ja Jukka.

Ykkösten ottelussa Oskar aloitti hieman hitaasti, mutta vei hienosti ottelun lopulta nimiinsä helpohkosti 6-3, 6-2. Kakkosten pelissä nähtiin nopeista olosuhteista huolimatta lukuisia syötönmurtoja ja ensimmäinen erä eteni tie-breakiin asti. Valtteri sai vahvan alun ja vei sen nimiinsä 7-4. Toisessa erässä murrot jatkuivat eikä Tommin pyristely tuottanut tulosta, toinenkin erä VT:lle 6-3. Kolmosten singelissä Jukka jatkoi voittokulkuaan ja voitti Villen 6-1, 6-3.

Nelinpeliin lähtivät jälleen Oskar ja Jukka ja vastustajilta Toni ja Telinkangas. Vastustajien nelinpelitilasto tältä kaudelta oli erittäin kova. Tämä ei kuitenkaan haitannut espoolaiskaksikkoa, vaan ETS eteni 5-3 johtoon ja Jukka syötti jo erävoitosta. VT iski kuitenkin uuden vaihteen silmään ja otti väkisin syötönmurron. Seuraavassa Valtterin syötössä oli 2 eräpalloa, mutta tuon ja no-ad pallon vei jälleen VT, kuten kaikki muutkin syöttövuoronsa avauserässä no-adeilla. Seuraavaksi murtui Oskarin syöttö ja Toni syötti vieraille ensimmäisen erän 7-5. Tämä ei onneksi kotijoukkuetta lannistanut, vaan ETS meni heti toisessa 2-0 johtoon. VT tuli välittömästi takaisin, mutta ETS vei loput 4 geimiä. Näin ollen ratkaisu siirtyi jälleen match-tie-breakiin. Tämä oli Kotkan ottelua huomattavasti tasaisempi, korkeintaan 2 pisteen karkumatkalla jompi kumpi joukkueista. Lopulta tiukka taistelu kääntyi upeasti kotijoukkueen eduksi 10-8.

Kiitokset kotiyleisölle kannustuksesta!!

Tämä yllätysvoitto tietää sitä, että erittäin tasaisessa lohkossa lähes kaikki on vielä auki, vaikka pelejä on pelattu 8/9. Jäljellä on siis vielä yksi ottelu 16.2. Lahdessa, jossa on valtavat panokset. 4-0 voitto tietäisi pääsyä SM-liigakarsintaan, mikäli VT saalistaa korkeintaan 2 pistettä päätösottelustaan ja ÅLK pelaa Ettanin kanssa 2-2 tai voittaa 3-1 eli ihan todennäköistä siis.. 🙂

Ykkösdivaripaikkakaan ei ole mitenkään vielä varmistunut, sillä 1-3 tuloskaan Lahdessa ei takaa säilymistä, jos OVS pelaa vahvasti Valkeakoskella. Kuitenkin 0-4 tuloksellakin säilyminen on mahdollista, mutta ei sen jälkeen omissa käsissä. Selvää on kuitenkin se, että lähdetään hakemaan Lahdesta täyttä pistepottia ja sen jälkeen kannustetaan Oulun miehet voittoon!

Pakko todeta, että nykyinen sarjajärjestelmä on hieno keksintö, kun lähes kaikilla joukkueilla riittää jännitettävää ja panosta viimeiselle kierrokselle asti!