Jukka Luhtala, Oliver Saarinen, Tommi Luhtala, Oskari Eerola

Espoon Tennisseuran miesten edustusjoukkue vahvisti sunnuntaina ykksödivisioonan lohkovoiton ja näin ollen suoran nousun TEHO Sport Tennisliigaan! ETS lähti päätösviikonloppuun lohkon kakkosena, yksi ottelu piikkipaikalla ollutta OVS:aa vähemmän pelattuna. Varmaan nousuun tarvittiin kuusi pistettä kahdeksasta.

Lauantaina Laaksolahteen saapui ÅLK Turusta. Kokoonpano oli kaventunut entisestään, kun Oliver vielä paranteli rannettaan, Niko opiskelee Berliinissä ja Tommin vasen ranne on vahvasti teipattuna Maarianhaminan loukkaantumisen jäljiltä. ÅLK on pelannut lähes koko kauden triollaan Niklas Virtanen (Suomen 53.), Kasper Byskata (62) ja Rufus Nurminen (176) ja samoin myös tällä kertaa. Ykkösten singelissä Jukka Luhtala kohtasi Virtasen neljättä kertaa ja tiukan taistelun jälkeen Virtanen oli parempi lukemin 6-4, 3-6, 10-5. Jukka johti ratkaisevaa tie-breakia jo 4-1. Kakkospelaajan paikalle noussut Oskari Eerola kukisti Byskatan 6-4, 6-0 ja jatkoi voitokkaita otteitaan. Kolmosten pelissä Tommi Luhtala voitti helpohkosti Nurmisen 6-1, 6-1. Nelinpelissä tuli tärkeä kolmas piste, kun Oskari ja Tommi hoitivat sen 6-2, 6-2.

Sunnuntaina oli siis hurjat panokset. Tänään Laaksolahteen saapui myöskin mattokenttien taitajat Savonlinnasta. Hieman aiemmin alkoi Oulussa ottelu JTS-OVS. Jokainen Jyväskylän haalima piste auttoi ETS:aa urakassaan liiganousuun. Juuri ennen otteluiden alkua selvisi, että JTS oli onnistunut viemään ykkösten kaksinpelin ratkaisuerän 13-11. Näin ollen 2 pistettä riittäisi ETS:lle. Ykkösten pelissä Jukka sai vastaansa tuoreen 40v suomenmestarin Tero Mäkäläisen. Ensimmäinen erä oli tiukkaa vääntöä ja Jukka onnistui viemään avauserän 6-3. Toisessa erässä Terolla oli 2 murtopalloa 2-1 johtoon, mutta Jukka onnistui kääntämään erän 5-1 johdoksi. Loppunumerot 6-3, 6-2. Kakkosten singelissä Oskari voitti vakuuttavasti Jussi Sinkkosen 6-3, 6-0 ja näin ollen liigapaikka varmistui! Vielä jännitettiin kovatasoista kolmosten peliä, jossa nuori lupaus Juho-Eric Biggs haastoi Tommin tiukassa ottelussa. Tommi oli tappiolla avauserää 5-2, mutta onnistui viemään sen 7-6. Myös toinen erä meni tie-breakiin, vaikka Tommi oli siinäkin murron perässä ja pelasti 10 breikkipalloa. Juho johti tie-breakia 6-1 ja vei sen lopulta 8-6. Ratkaiseva match-tie-break kuitenkin hienosti ETS:lle 10-6. Nelinpeliin SVS kaivoi naftaliineistä monilajitaituri Janne Wuorisen, joka Jussin kanssa koulutti ETS-veljeksiä kaventaen lopputulokseksi 3-1.

Tunnelmat ETS-leirissä ottelun jälkeen olivat mahtavat. Viime kaudella käytiin jo lähellä karsintapaikkaa ja nyt loistava kiinnitys LVS:n Oskari Eerolaan oli ratkaiseva tekijä. Oskari (7 voittoa), Tommi (6), Oliver (2) ja Niko (2) eivät hävinneet koko kaudella yhtäkään kaksinpeliä! Nelinpeleissäkin tuli juuri rittävästi onnistumisia, vaikka parantamisen varaa jäikin. Tästä matka jatkuu pari pykälää kovempaan TEHO Sport Tennisliigaan, jossa ei ole luvassa yhtään helppoa ottelua. Lähes joka joukkuetta vahvistaa ammattilaispelaajat, joten kannustusta totisesti tarvitaan ensi kaudelle.

Myös ETS:n naiset pelasivat upean kauden ykkösdivisioonassa. Lopputuloksena sarjan kolmossija eikä tosiaan ollut kaukana karsintapaikka liigaan.

ETS kiittää kannustuksesta!

Lue myös tennisliiton juttu aiheesta