ETS:n liigajoukkue 2021-22: Tommi Luhtala, Jason Sormunen, Oliver Saarinen, Oskari Eerola, Jukka Luhtala, Max Alopaeus

Espoon Tennisseuran miesten edustusjoukkue onnistui säilyttämään paikkansa korkeimmalla sarjatasolla. Karsintaottelu pelattiin lauantaina 15.5. Laaksolahdessa ja vastaan asettui Jyväskylän tennisseura, joka sijoittui viikkoa aikaisemmin ykkösdivisioonan kakkoseksi. Oskari Eerola oli kotijoukkueen kokoonpanosta sivussa loukkaantumisen vuoksi, samoin vastustajilta puuttui venäläisvahvistus Mikhail Balmashev.

Ykkösten kaksinpelissä kotijoukkueen Jason Sormunen kohtasi JTS:n Patrick Ahosen. Avauserän Sormunen vei 6-2 ja toisessa erässä sai useita murtopalloja ja onnistui vihdoin murtamaan tilanteessa 6-5 ja näin ollen ETS 1-0 johtoon.

Kakkosten singelissä ETS:n Oliver Saarinen taipui tiukasti vieraiden Lauri Leskiselle 6-0, 7-6. Oliver syötti jo toista erää tilanteessa 5-4, mutta Leskinen vei tällä kertaa pidemmän korren. Tässä vaiheessa oli selvää, että ratkaisu siirtyy nelinpeleihin.

Kolmosten peli oli erittäin tiukka. ETS:n Max Alopaeus haastoi hienosti JTS:n Roope Heinon. Heino vei avauserän 6-3, Max toisen 6-3 ja ratkaisu haettiin 10-tie-breakista. Max taisteli upeasti ja vei sen 10-5 ja siirsi ETS:n 2-1 johtoon.

Nelinpeleihin kotijoukkue taktikoi Luhtalan veljekset ykkösnelinpeliin, koska Sormusen alhaisen nelinpelitason vuoksi Oliver ja Jason muodostivat näin ollen kakkosparin. JTS:llä ykkösdubbelissa pelasivat Ahonen ja Jussipekka Salo, kakkosnelurissa Leskinen/Heino. Ykkösnelurissa ETS aloitti heti murrolla ja siirtyi 3-1 johtoon. JTS kuitenkin kuittasi takaisin ja vei avauserän 7-5. Kakkosnelurissa kotijoukkue vei avauserän 6-4 ja johti toista murrolla 4-2.

Ykkösdubbelin toisen erän edetessä tasaisissa merkeissä ilman murtoja näytti siltä, että ETS hoitaa kakkosnelinpelin kotiin. Leskinen/Heino pari ei kuitenkaan luovuttanut, vaan käänsi ottelun ja vei toisen erän 6-4 ja ottelu-tie-breakin 10-7. Tässä kohtaa ykkösnelinpeli oli siirtynyt toisessa erässä tie-breakiin ilman syötönmurtoja. Myös tie-break eteni tasaisissa merkeissä, JTS eteni 5-4 johtoon, mutta ETS vei loput 3 pistettä ja pakotti ratkaisun liigapaikasta viimeiseen 10-tie-breakiin. Luhtalan veljekeset aloittivat sen vahvasti ja onnistuivat pitämään johdon loppuun asti, voitto numeroin 10-5 ja säilyminen liigassa sinetöityivät.

Espoon Tennisseura kiittää kaudesta!